Beszámoló a XI. Genua Cup tengeri navigációs vitorlásversenyről

Harmadik és mégis negyedik helyen végeztünk a tengeri vitorlásversenyen

A Szentendrei Református Gimnázium vitorláscsapata az Adria Sport Club idei legénysége holtversenyben a harmadik, de a szabályok értelmében a negyedik helyen végzett a Genua Cup tengeri navigációs vitorlásversenyen.

Március 31 – április 4. között került megrendezésre a soron következő XI. Genua Cup a közép horvátországi dalmát Adrián. Már pénteken leutaztunk, hogy a szombati első napon mihamarabb átvéve kipróbálhassuk és kiismerjük egy szabadedzés keretében a kisorsolt Foxtrott nevű hajónkat. A délutáni megnyitót követően a kapitányi értekezleten minden hajó megkapta az esti futam útvonalát tartalmazó térképvázlatot. Tervek szerint az első nap egy, a többi napon 2-2 futam kerül megrendezésre.

Fél hétkor, kellemes 10-15 csomós, D-DK szélben rajtolt el a nyolc hajóból álló mezőny. A válság oda is elért, mert már rég nem volt ilyen kevés hajó ezen a regatta sorozaton. Teljesen besötétedett, mire negyedikként beértünk a célba.

Az előre jelzés szerint éjfélre ígért szélforduló és megerősödés csak reggelre érkezett meg. Ennek először örültünk, mert nyugodtan telt az éjszakánk. Aztán reggel még a védett kikötőben is rángatóztak a hajók. A vekker helyett – és kicsit korábban – az árbocok között süvítő szélre, és az azokhoz csapkodó kötelek jellegzetes zajára ébredtünk. A reggel 9 órai kapitányi értekezleten rajthalasztást hirdetett a zsűri. Ez meglepett minket, mert korábban erős szél miatt még nem volt halasztás. Mindenki saját felelősségére vitorlázik, minden kapitány eldöntheti, hogy legénységével vállalja a futamot vagy sem. Persze lemaradni senki sem akar, így valószínű, hogy ha akad egy, aki bevállalja, akkor az „viszi” magával a többit is. Idén nem! A zsűri halasztott. Indoklása meggyőző volt: minden korábbi hasonló esetben személyi és vagyoni sérülések történtek. Így is egyre kiélezettebbek a küzdelmek, egyre többet vállalnak a csapatok, nem érdemes kockáztatni. 12-re hívták össze újra a kapitányokat, hátha gyengül valamelyest addig a szél. Nem gyengült. A kifüggesztett jelentés szerint 30-40 csomós a szél, 50-60 csomós (90-110 km/ó) befújásokkal, széllökésekkel. A hajónk műszerei a védett kikötőben 28-35 csomós értékeket mértek. Remek alkalom nyílt arra, hogy Nyisztor tanárúr idegenvezetésével kicsit körülnézzünk Tengerfehérváron (Biograd na Moru) és körbe sétálva felfedezzük Könyves Kálmán Dalmát és Horvát királlyá koronázásának helyszínét.

Többszöri halasztás eredménye képen, délután fél négykor rajtolt el a mezőny Kornati majd Murter irányába. Az izgalmakban bővelkedő második futamot az ötödik helyen zártuk. A harmadik futamra pályarövidítést hirdetett a zsűri, hogy sötétedés előtt célba érjenek a hajók. A vízen töltött kis pihenő után, (míg az előző etap sereghajtói is beérkeztek) hamar újraindult a mezőny. Ez egy navigációs verseny, ami azt jelenti, hogy nem elég eljutni A pontból B pontba a leggyorsabban, hanem azt a térképvázlaton előre berajzolt útvonal szerint kell megtenni. Mindenesetre a kapitányi értekezleteken át is szoktuk beszélni a pontos útvonalat a félreértések elkerülése végett. Ennek ellenére könnyű elnézni az irányt, mert erős szélben billegő hajón nem úgy megy a navigáció, mint autóban az autóúton. Ez történt a harmadik futamban is. Nyolc hajóból négy – köztük a mi Foxtrottunk is – két egymás melletti szigetet nem nyolcas alakzatban került meg, hanem egyiket is, másikat is 360ْ –os körben. Bár a helyezési sorrend nem változott a kerülések különbözősége miatt, mégis, mikor észrevettük a rontást, visszafordultunk, hogy a helyes irányból is megkerüljük a szigeteket, feladva ezzel az aktuális negyedik helyünket. A mezőny és zsűri közötti rádió forgalomból hamar kiderült, óvás lesz az esetből. Hajónk ismét sötétedés után ért célba. Ez csak azért érdekes, mert aki ismeri Murter sziget környékét, az tudja, hogy nem egyszerű megközelíteni a kikötőt, ráadásul a víz is elég sekély. Korábban mi is futtattuk már zátonyra ott a hajónkat. A hajóátvételnél azt mondták, a hajó (ELAN 340) merülése 210 cm és a mélységmérő a vízvonaltól mér. Sikerült a vak sötét ellenére megtalálnunk a kellő mélységű árkot a csatornán át, de a mérő 150 cm-es mélységet mért. Ez két esetben lehetséges: vagy nem vízvonaltól mért a műszer, vagy 60 cm mélyen szántottuk a tengerfeneket. Az utóbbi elég valószínűtlennek tűnik.

A kikötőbe érve a zsűri az óvás ügyében minden kapitány álláspontját egyesével kikérte és visszavonult döntéshozatalra. A mi szempontunkból a legrosszabb döntés született, a zsűri törölte a harmadik futamot.

Másnap kellemesre gyengült a szél (15-20 csomó). Murterről a Kornati szigetek közé, majd vissza Biogradba volt a tervezett útirány, rendhagyóan három futamra módosítva, pótlandó az előző napi kiesettet. Harmadik, negyedik és ismét harmadik helyen értünk célba ezen a napon. Esténként a napi futamok összeredménye alapján is díjazzák a csapatokat. A helyezések gyakori felcserélődését mutatja, hogy aznapi összeredményünk alapján ezüst kupával (2. hely) gazdagodtunk.

A negyedik versenynapon teljes volt a szélcsend. A hajók mégis mind kifutottak a kikötőből, hátha kisüt a nap és a hőmérséklet emelkedésével megjön a reggelenként szokásos enyhe vízi szél. Nem jött. Türelmesen ringatóztunk a tükör sima vízfelületen. Néhány hajó egymáshoz kötött, köztük mi is, és könnyed beszélgetéssel múlattuk az időt. Délutánig sem jött a frissülés, így mindenkit maga mellé rendelt a zsűri és a vízen rögtönözve tartotta meg az ünnepélyes eredményhirdetést. Csapatunk hármas holtversenyben a harmadik helyen végezett. Mivel nem lehet egyszerre három csapat is harmadik, a szabályok értelmében, az utolsó értékelhető futam befutási sorrendje alapján az előrébb végzett hajó az erőnyerő. Így sajnos csak a negyedik helyet szereztük meg összetettben. De mellé, a törölt harmadik futamban tanúsított sportszerű magatartásunkért és helyezésünk feladásával járó útvonal korrekcióért viszont méltán érdemeltük ki a Fair Play Díjat.

Foxtrott idei legénysége: Takácsy Dorka, Takácsy Kristóf, Sulyok András Attila, Kasza Balázs, Nyisztor Gergely és Köck Gábor volt.

Skipper

Comments are closed.