Ima, szablya, rokolya (Záró beszámoló)

A Nemzeti Tehetség erősítésére kiírt programján nyertes pályázatunk segítségével a 6.b. osztály 30 tanulója vett részt egy 60 órás tehetséggondozó, erősítőfejlesztő programban.

Tehetségazonosításukat Kun Attiláné Paulusz Györgyi fejlesztőpedagógus végezte különféle kérdőívek kitöltetésével Az eredményeket a diákok egyenként is megbeszélhették vele, hogy a fakultációválasztáshoz segítséget és megerősítést kapjanak. Az osztályban tanító tanárok is részt vehettek a kérdőívek kitöltésében és már információkat is kaptak az osztályban lévő tehetségekről. A program szeptemberben annyiban is folytatódik, hogy a tanárok egy hosszabb értekezlet folyamán alaposabban megismerkednek a kitűnt tehetségek továbbgondozásának lehetőségével. A kérdőívek és a programok lehetőséget adtak az alulteljesítő és a rejtőzködő tehetség felismerésére.

A tehetséggondozó programunk többféle jellegű foglalkozásból állt össze. A gimnáziumban tehetségazonosító és fejlesztő délutánokat szerveztünk, tanórán kívüli foglalkozások keretében megismerkedtek a tanulók a Dél-Dunántúli tájegység népművészeti, ókori és középkori műemlékeivel, népességével, hagyományaival, mesterségeivel. A tanulók számára lehetőség nyílt több és különféle drámapedagógiai foglalkozáson részt venni, emellett látogatást tettek a Néprajzi Múzeum és a szentendrei Skanzen egy-egy múzeumpedagógiai foglalkozásán is. Ezek mellett kézműves foglalkozások során ismerkedtek meg alaposabban a népi mesterségekkel, kerámiát készítettek, tűzzománcot, kötelet fontak stb.

A tanulók a farsangi bálon jelenítették Hunyadi Mátyás udvarát és udvartartását, szakkörszerű foglalkozások keretében megismerkedtek a kódexkészítés mikéntjével és kooperatív foglalkozások keretében maguk is készítettek kódexlapot, emellett kalandjaikat egy középkori hírmondó keretében is megörökítették.

A főprogram keretében a tanulók részt vettek egy két napos tanulmányi kiránduláson. A két nap alatt a tanulók megismerkedtek Pécs, Európa kulturális öröksége város római kori emlékeivel. Az ókeresztény sírkamrák megtekintése után Apicius receptjeinek segítségével római ételeket készítettek, majd felkeresték a pécsi püspökség székhelyét, a székesegyházat, ahol megismerkedtek a város és a régió középkori történelmének legfontosabb csomópontjaival is. A székesegyházi látogatás után a Gázi Kászim pasa dzsámijában a város törökkori múltjáról kaptak ízelítőt.

A kirándulás második napja nagyobb részt a bikali élménybirtokon telt, ahol a tanulók megismerkedtek Kinizsi Pá történetével és a korával, kipróbálták a középkori íjászatot és kardforgatás fortélyait, fabatkával vásároltak a bikali várásban és drukkoltak a fekete lovagnak a lovagi tornán. A tanulók maguk is a középkori viseletben élvezték végig a programot, egyéb gyanánt a reneszánsz étterem finomabbnál finomabb fogásait kóstolták végig.

A programok alapvető célja az információ- és élményszerzés és az ismeretek bővítése volt, erősítve a személyes, a társas, a hazafias kompetenciák fejlesztését. A digitális kompetenciák fejlesztésére a pályázati pénzből vásárolt tableteket használtuk, amellyel nemcsak anyaggyűjtést folytattak a tanulók, hanem filmet készítetek, riportokat egymással, és fényképeztek is.

A múzeumi programok interaktív programjainak kipróbálása elősegítette a középkori hírmondó befejezését és az un. programzáró Utazás kiállítás megrendezését, ahol az iskola és a szülői közönség egyaránt megtekinthette a programok eredményeit és produktumait.

A tehetségazonosító és -gondozó projektünk a diákok visszajelzései alapján is elérte célját, köszönjük a Nemzeti Tehetségprogram támogatását.

Hidvégi Eszter
projektvezető

Comments are closed.