RefX | Szentendrei Református Gimnázium

RefX

RefX szabályzat

RefX kínálati lista

RefX jelentkezési űrlap

Mi is az Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ)?

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény alapján

4. § (13) „A közösségi szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása”.

6. § (4) „Az érettségi vizsga megkezdésének feltétele ötven óra közösségi szolgálat elvégzésének igazolása.”

97. § (2) „Az érettségi vizsga megkezdéséhez a közösségi szolgálat végzésének igazolását először a 2016. január 1-je után megkezdett érettségi vizsga esetében kell megkövetelni.”

A közösségi szolgálat célja:

A helyi közösség érdekeit szolgálja és az iskola diákjainak szociális érzékenységét, és a közösség iránt érzett felelősségét növeli.  A diákoknak olyan tanítási-tanulási folyamata, módszere, mely az élményekre alapoz. Fontos része az önreflexió, az értékelés és a diákok aktívan részt vesznek magának a szolgálatnak szervezésében, kiválasztásában is. A diákoknak az is feladata, hogy bemutassák, szolgálatuk hogyan járult hozzá fejlődésükhöz, mit tanultak belőle. Valódi problémákra valódi megoldások keresése, vagyis élményeken keresztül való tanulás.

A közösségi szolgálat a tanulók következő személyes és társas kompetenciáit fejleszti:

  • állampolgári kompetencia,
  • együttműködés,
  • empátia,
  • érzelmi intelligencia,
  • felelős döntéshozatal,
  • felelősségvállalás,
  • innováció,
  • kezdeményezőkészség
  • kockázatvállalás
  • kommunikációs készség,
  • konfliktuskezelés,
  • kreativitás,
  • kritikus gondolkodás,
  • önbizalom,
  • problémamegoldás,
  • szervezőkészség,
  • szociális érzékenység,
  • társadalmi felelősségvállalás,
  • vállalkozói kompetencia,
  • vezetői készségek

A közösségi szolgálat működése:

A közösségi szolgálati tevékenységet az iskola szervezi meg 9-11. osztályos diákjai számára.

Együttműködési megállapodást köt a fogadó szervezetekkel, vezeti a dokumentációt, felkészíti a diákokat, és segít az elvégzett munka feldolgozásában.

A közösségi szolgálat az alábbi területeken működhet

a) az egészségügyi,
b) a szociális és jótékonysági,
c) az oktatási,
d) a kulturális és közösségi,
e) a környezet- és természetvédelmi,
f) a katasztrófavédelmi,
g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős tevékenység.

Egy-egy diák legalább három különböző területen próbálja ki magát és így gyűjtse össze az 50 órát.

Dokumentáció:

A közösségi szolgálat dokumentálásának kötelező elemeként a tanuló

a)   naplót köteles vezetni, amelyben rögzíti, hogy mikor, hol, milyen időkeretben és milyen tevékenységet folytatott, milyen élményeket, tapasztalatokat szerzett,

b)   jelentkezési lapot kell kitöltenie, amely tartalmazza a közösségi szolgálatra való jelentkezés tényét, a megvalósítás tervezett helyét és idejét, valamint a szülő egyetértő nyilatkozatát.

Az iskola a közösségi szolgálat teljesítéséről igazolást állít ki két példányban, amelyből egy példány a tanulónál, egy pedig az intézménynél marad. Az 50 óra teljesítése bekerül a bizonyítványba is.

Gyakorlati tanácsok:

Fontos, hogy a diákok időben elkezdjék a munkát, hiszen apránként tudják az 50 órát teljesíteni (alkalmanként 1-3 óra számolható el úgy, hogy az oda- és visszautazás nem számít bele az elvégzett munkába).

A diákok saját környezetében végzett egyéni szervezésű közösségi szolgálata legfeljebb 10 órában beszámítható, amennyiben a fogadó szervezet felveszi a kapcsolatot az iskolával és együttműködési szerződést kötnek.

OFI Közösségi Szolgálat Portál

Comments are closed.