A mai napon, rendhagyó módon, a Nemzeti összetartozás Határtalanul! témanappal egybekötve tisztelegtünk az aradi vértanúk emléke előtt iskolánkban. Az osztályonkénti megemlékezés mellett a fő hangsúlyt az anyaországi és a határon túli magyarság összetartozása, a magyar identitástudat erősítése kapta.
A hetedik évfolyam diákjai nagy lelkesedéssel készültek erre a napra:
- Kiállítást állítottak össze a projekt eseményeiről készült képeikből, beszámolóikból, valamint keresztrejtvényeket szerkesztettek az Erdélyről, Horvátországról gyűjtött ismereteikből, amelyeket az iskola tanulói fejtettek meg a nap során.
- Emellett a bejáratnál általuk épített határátkelő jelezte a nap különlegességét, s utalt a nap témájára.
- A két osztály Határtalanul! pályázatának összefoglaló bemutatója többször került levetítésre az intézmény aulájában lévő digitális hirdetőtáblán.
- A 4. óra utáni nagyszünetben az egész iskolát megmozgató udvari flashmobot szerveztünk. Közösen énekeltük el az Összetartozás c. dal, majd kézfogással alakítottunk ki a nemzeti összetartozást szimbolizáló barátságláncot az iskola díszudvarán, amibe a német cserediákok is bekapcsolódtak.
- Az osztályok tanórákon kis műsort adva tisztelegtek az aradi vértanúk emléke előtt, elhelyezték a megemlékezés tablóit az emlékfalon, valamint mécsest gyújtottak.
A tantestület sokszínűségét és a témanap által nyújtott lehetőségeket élménypedagógiai módszerekkel ötvözve humán, reál, természettudományos, művészeti, sport és idegen nyelvi tanórákon valósítottuk meg a nemzeti összetartozás üzenetét. Mint például:
- Hittan órák témái: a Magyar reformátusok világszerte – Magyar Református Egyház – világtérképének elkészítése jelölve rajta a tagegyházakkal együtt, valamint Összetartozás csapatverseny és Egymásra utaltság – gúla építése zajlott
- Latin örökség és a kisgimnáziumi magyar órákon Szent László legendáinak feldolgozása, majd dramatizálása, valamint Pannónia kapcsán Dacia-ról információk gyűjtése történt
- Magyar irodalom órán Vörösmarty Mihály hazafias költészete nemzetfogalom, történelemszemlélet, jövőkép, a magyarság sorsa jelent meg
- Földrajz órák témája: a kisebbségek élete, mindennapjai voltak
- Természetismeret órán ételkóstolással egybekötött Gasztronómiai kalandozások a határon túlról címmel nemzeti ételek bemutatása valósult meg
- Hon és népismeret órákon összetartozás határon innen és túl címmel feladatok megoldása zajlott
- Rajz és vizuális kultúra órák témái: a határon túli jellegzetes épületek, népviseleti motívumok rajzolása; népművészet, valamint a hagyományok ápolása került előtérbe
- Ének órákon a magyar lakta területekről származó népdalok tanulása; közös magyar református énekek éneklése erdélyi, horvátországi és magyar szövegkönyvekből, Örökségünk c. dal megtanulása következett
- Testnevelés órákon a diákok akadálypályákon mérhették össze gyorsaságukat
- Néptánc órákon a gyermekek főként erdélyi táncokat táncoltak, népviseletbe öltöztek
- Matematika órákon százalékszámítás témakörben feladatokat oldottak meg a történelmi és a mai Magyarország területi és népesség adataival, valamint híres magyar matematikusokkal (kiemelten Bolyai Farkas és Bolyai János) foglalkoztak, páros munkában IKT eszközökkel
- A történelem, matematika, idegen nyelvi, osztályfőnöki, valamint informatika órákon Magyarország és a Trianoni békeszerződés körülményeit és következményeit tantárgy-specifikusan dolgozták fel, s tették szemléletessé
- Német órákon a résztvevők a kettészakadt Németország és Trianoni események között húztak párhuzamot; valamint a német egység és Trianon kapcsolatát vizsgálták, Diaspora címmel információkat gyűjtöttek a Kárpát-medence magyarságáról, valamint bemutatókat tartottak a csoport számára
- Angol órákon a gyermekek az erdélyi és a horvátországi magyarságról, testvériskolai kapcsolatokról, a Diaspora területein élő magyarokról beszélgettek; emellett Jerome Klapka 3 men in a boat c. regényét dolgozták fel, s körbejárták a magyar vonatkozásokat is.
- Francia órákon Yerres és Rákóczi kötődése címmel quiz, bemutatkozás és feladatmegoldás játszódott le párbeszédes formában
- Fizika órán a magyar tudósok és az autózás történelme került előtérbe, továbbá az iskola udvarán lévő pónyik-almafánál Bolyaira emlékeztek meg a fa történetének felolvasásával
- Tanulásmódszertanon székely feladatlap megoldására került sor szövegalkotással fűszerezve, majd a gyermekek népi játékokat játszottak
Úgy vélem ezzel a színes, mozgalmas és emelkedett hangulatú nappal a tanári kar erősítette a tanulók magyarságtudatát, elmélyítette a nemzeti összetartozás érzését, hagyományok ápolását, nemzeti kultúra tiszteletét.