Eleven Örökség helytörténeti vetélkedő-sorozat 2016-2017

Idén második alkalommal indult útjára az Eleven Örökség helytörténeti vetélkedő-sorozat, ebben a tanévben a szentendrei középiskolások 10. és 11. osztályos tanulói vettek részt, úgy mint a Ferences Gimnázium,  a Móricz Zsigmond Gimnázium,  a Petzelt József Szakgimnázium és Szakközépiskola,  a Szentendrei Rákóczi Ferenc Gimnázium és a Szentendrei Református Gimnázium. Az öt fordulóból álló helyismereti sorozat célja az volt, hogy a középiskolások megismerkedjenek Szentendre átfogó helytörténetével, gazdag képzőművészeti hagyományával, művészeti értékeivel, szélesebb ismereteket szereznek sokszínű városunk történelméről, épített és természeti környezetéről.

 Minden gimnázium nyolc résztvevőt delegált.

 Iskolánkat képviselték:

10.b: Szimilkó Virág, Gajdos Dorottya, Patai Barnabás, Schubauer Panna, Osváth Míra, Kovács Dorottya, Jankai Anna, Törköly Kinga, Rudan Kata

10.a: Facskó Adria, Pierson -Bartel Róbert, Hall Emilia, Zeller András Székely András, Szabó Richard

Az első forduló témája az 1956-os forradalom 60. évfordulójával kapcsolatban volt. Szentendre Város Önkormányzata kortárs művészeti alkotásokkal, kültéri installációkon keresztül mutatta be az akkori szentendrei eseményeket különböző helyszíneken. A gyerekek feladatokat kaptak, így részt vehettek a történelmi események feldolgozásban, átfogó ismereteket szerezhettek nemcsak a helyi, hanem az országos történésekkel kapcsolatban is. Krizbai Éva múzeumpedagógus segítette munkájukat.

A második, képzőművészeti forduló a résztvevői a Ferenczy Múzeumban az Egy aranykor modern mesterei, Bereznai Péter Konfirmáció, a Czóbel Múzeumban az Újragondolt Czóbel, a MűvészetMalomban az Elvesztegetett idő, valamint a Helytörténeti Kiállítóhely Múlt a mélyben – mozaikok Szentendre történetéből című tárlatain ismerkedhettek meg a kiállított képzőművészeti alkotásokkal, használati és vallási tárgyakkal. Ebben a vetélkedő részben alkotók, műfajok, művészeti fogalmak, helyszínek, tárgytípusok kerültek a fiatalok látókörébe.

 A harmadik fordulóban a gyerekek különböző feladatokon keresztül ismerhették meg a város önkormányzatának működését. dr Gerendás Gábor jegyző úr előadásában ismertette az önkormányzat feladatköreit, intézményrendszerét, átfogó képet nyújtott a városi intézmények működtetéséről, a közfeladatokról, a jogszabályalkotásról. Az előadás végén egy teszt kitöltésével adták vissza a tanulók megszerzett tudásukat. Városházán végigjárták a diákok a különböző irodákat, bepillantást nyerve az ügyintézés gyakorlati világába. Az interjú-író feladatban kis időutazásban vehettek részt: Dumtsa Jenő polgármesterrel kellett beszélgetni. Dumtsa Jenőt  Kőri Elek színművész alakította , aki korhű öltözékben válaszolt a 100 éve elhunyt szentendrei polgármester nevében.

Csapatunk interjúja:

„Százéves interjú

A napokban lapunk szerkesztősége felkereste városunk tevékeny polgármesterét, Dumtsa Jenőt, aki nyitottan, kedvesen fogadott bennünket a Városházán.

Elsőként a közlekedés megújításáról szeretnénk érdeklődni. Milyen okból kezdte el a Helyi Érdekű Vasút kiépítését?

A filoxéra pusztítása után az elszegényedett szentendreiek jó részét sikerült megmenteni a beültetett gyümölcsösök, illetve a belőlük származó jövedelmeknek köszönhetően. Ugyanakkor elkerülhetetlen volt, hogy  az alig 20 km-re fekvő Pesttel valamiféle összeköttetést alakítsunk ki, ezáltal a munkaerő odaáramlását biztosítsuk.

Mi tette ezt lehetővé?

A gazdag földbirtokosok bevételi forrása megszűnt, illetve sokkal jobban érintette a kétkezi dolgozókat. Elengedhetetlen volt, hogy ezen változtassunk. Az újabb gazdasági fellendülés lehetővé tette a város számára ezt a fejlesztést is.

A mocsár lecsapolása mennyiben csökkentette az elszegényedést?

Szentendre nagyon kevés gabonatermesztésre alkalmas területtel rendelkezett, valójában a mindennapi kenyérből volt hiány. Lecsapolva a területet, művelhető földet nyertünk.

A nemzetiségi ellentétek a mindennapok részét képezték. Miben nyilvánult ez meg? Mit gondol róluk?

Nemzetiségi ellentétek voltak, vannak és attól tartok, lesznek is. A mi dolgunk most és mindig ezek toleráns kezelése, az egyenlőség megtartása. Számomra nagyon fontos az, hogy Szentendre minden egyes lakosa érezze, hogy nemzetiségétől függetlenül, egyaránt tagja társadalmunknak, a városnak.”

Az ötödik, áprilisi fordulóban játékos feladatsorokon keresztül ismerték meg városunk nevezetes helyeit, személyeit. A feladatok között képreprodukáló, emléktábla-kereső és  helytörténeti activity játékok voltak. Móricz János – iskolánk volt diákja – a Tourinform udvarából nyíló irodájában fogadta a diákokat, akik nagy örömmel vettek részt a helytörténeti activityben. Másik feladatban egy-egy archív fotó alapján a helyszínen kellett a diákoknak lefényképezniük ugyanazt a városrészletet, ugyanabból a szemszögből. Emléktáblákat kellet felkutatni a Dumtsa Jenő utcában, a helytörténeti kiállításon ismerkedhettek meg a gyerekek a régi Szentendre kiállított tárgyaival, a templomkereső játékban térkép és részletes ismertető segítségével kellett beazonosítani eredeti elnevezésük alapján a szentendrei templomokat: a Csiprovacskát, a Blagovestenszkát, a Preobrazsenszkát, a Pozsarevacskát.

 A versenysorozat része egy 3 perces videofilm készítése  „Az én Szentendrém” címmel, valamint 5 képzőművészeti alkotás készítése bármely technikával.

A videofilmet készítette:
Veszely Bence 11. b osztályos tanuló

 A képzőművészeti alkotásokat készítették: Turi Levente 10.b, Kovács Jázmin 7. a, Lengyel Márton 9.b, Kasza Katica 7.b, Lévai Letícia 9.a 

Május 17-én került sor az idei vetélkedősorozat utolsó alkalmára, ahol a kisfilmeket és a képzőművészeti alkotásokból készített kiállítást nézhették meg a gyerekek. A műsor végén kihirdették az összesített verseny eredményét. Iskolánk a III. helyezést ért el, nyereményünk 100.000 Ft.

Gratulálunk a csapattagoknak, köszönjük a részvételt.

 Györgyi tanárnő

 

 

 

 

 

Comments are closed.