Idegennyelvi kompetencia – angol | Szentendrei Református Gimnázium

Idegennyelvi kompetencia – angol

Nyisztor Gergely vagyok és a nagy gimnáziumban angol nyelvet tanítok, melynek során a HEFOP program keretében lassanként megszerzett nyelvi kompetenciára vonatkozó ismereteket alkalmazom a Nyelvi Előkészítő osztályban.
Átalakult és felgyorsult világunkban már nem elégséges a nyelvet csupán önmagában szárazon, tankönyvízűen oktatni, hanem az újkor kihívásai új megoldásokat és teljesen újszerű megközelítést követelnek meg. Tökéletesen igaz, hogy ma már nem aktuális olyan mondatokat, kifejezéseket vagy szószerkezeteket megtanulni, mint például: „Fekete úr nem teljesítette a brigádtervet, de Fehér úr megkétszerezte a darabszámot, ezáltal megnyerték a brigádversenyt és a TSZ elnök jutalmul sztálinvárosi kirándulásra vitte a győztes brigádot.”
Az idők és az élet körülményei változtak, ehhez kell igazodnunk. Ma már az életet a lehető legpraktikusabb oldaláról kell megközelíteni, főleg a nyelvtanulás folyamán, hiszen ahány nyelvet beszélsz, annyi ember vagy – amint azt a közmondás is tartja. Mivel területileg viszonylag kicsi ország vagyunk, nekünk kell megtanulni a külföld nyelveit, amelyek között az angol amúgy is mainapság központi szerepet tölt be lingua franca-ként.
A praktikum ebben az újszerű megközelítést alkalmazó tananyagcsomagban maximálisan megjelenik, hiszen a legmodernebb, legaktuálisabb szókinccsel és témákkal közelíti meg a tanulást. Színes anyagokon, a mai fiatalokat érdeklő, sőt lekötő témákon keresztül adják át a tudást. Egyértelmű, hogy hatalmas munka van a háttérben a szakértők részéről, akik ezeket az anyagokat összeállították. Az anyag feldolgozása modulokban zajlik, amelyek különböző módszertani megközelítésekkel adják át az ismereteket.
A kreatív kommunikáció, a projekt munka és az internet használata egyaránt része az eszköztárnak. A kreatív kommunikáció aktuális és élő nyelvi formákat tartalmaz, amelyek nyitott végű párbeszédekkel és fiatalos, aktuális korunk, aktuális témáit feldolgozó témaválasztással szinte észrevétlenül lopja be a tudást a diákok fejébe. A projekt munka ugyan nem teljesen újszerű, de hosszabb távú munkát feltételez a diákok részéről, ahol mindenki felelős egy részletért és ezen keresztül az egészért is, ami jól nevel a felelősségre. Mondani is fölösleges, hogy mennyire fontos a felelősségre nevelés ma, amikor fiatalon menedzser állásokba bejutva hatalmas felelősséget kénytelenek az ifjak felvállalni. Az internet jelentőségét szintén nem kell bemutatni, hiszen a fiatalok, miután 6-8 órát eltöltenek egymással az iskolában, hazamennek és otthon a számítógépen keresztül az internet segítségével tovább beszélgetnek (chat-elnek). A házi feladatot ma már java részben az internet segítségével oldják meg a diákok és bármilyen ismeretre, információra van szükségük az első ma már az internet nem a könyvtár, ahol elkezdenek keresni.
A módszertani megközelítés mellett meg kell említeni, hogy az anyag összeállítása maximális odafigyeléssel fejleszti mind a négy alapkészséget – olvasás, nyelvhelyesség, hallott szövegértés és írás – amit minden nyelvvizsga illetve az érettségi is jó hatékonysággal mér.
Mindent összevetve azt hiszem, hogy a HEFOP keretében megvalósítandó tanítási módszerek segítségével még nagyobb hatékonysággal taníthatjuk diákjainkat, hogy az életben jól megállják a helyüket és mindig büszkén és jó érzéssel gondoljanak vissza az alma mater-re.

Mottó: Non scholae sed vitae discimus.

Nyisztor Gergely

Comments are closed.