Kiss-Székely Zoltán | Szentendrei Református Gimnázium

Kiss-Székely Zoltán

1951-ben születtem Marosvásárhelyen. Szüleim biológusok, biológia szakos középiskolai tanárok voltak. Feleségem, Kiss Székely Anna, szerves vegyész laboráns. Két gyerekünk van. Fiunk a PPKE BTK kommunikáció-francia szakán végzett, lányunk közgazdász. Mindketten a Baár-Madas Református Gimnáziumban érettségiztek. Három unokánk van, a negyedik érkezőben.
1972-től folytatok botanikai kutatásokat (Kárpátok fenyvesei, Faragó-tó, Kelemen havasok, Zsámbék, Máriahalom, Gyermely)
1974-ben a kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem Biológia-Földrajz-Geológia Karán szereztem kettős diplomát: biológus és biológia szakos középiskolai tanár vagyok. 1992-93-ban a Kandó Kálmán Műszaki Főiskolán számítástechnika szakos tanári diplomát szereztem.
1974-től tucatnyi iskolában tanítottam: Vámosgálfalván, Marosvásárhelyen, Gyermelyen, Budapesten, Szentendrén.
1974 óta közlök szak- (ROT (Szászrégen), Ziridava (Arad), Botanikai Közlemények, Iskolakultúra, Cédrus) és tudománynépszerűsítő (Komárom-Esztergom Megyei Hírlap, Magyar Demokrata, Napi Magyarország, Kincskereső, Népújság) cikkeket, szépirodalmat (Átalvető (Szekszárd), Erdélyi Toll (Székelyudvarhely), Erdőszentgyörgyi Figyelő (Erdőszentgyörgy), Ifjúmunkás (Bukarest), Múzsa (A Népújság kulturális melléklete, Marosvásárhely), PoLíSz (Pomáz), Tisztás (Debrecen), Vers (Székelyudvarhely), Café Főnix (http://kafe.hhrf.org/), Súrlott Grádics (https://surlottgradics.wordpress.com/), Lenolaj ((http://lenolaj.hu/) két ország napi-, heti és havilapjaiban, tudományos folyóirataiban – számuk félezerhez közelít; valamint szentendrei lapokban: Herbarium sancti-andreae – természetvédelmi cikksorozat (Szentendrei Tűkör); A természet kalendáriuma (Szentendre és Vidéke).
1975-től szervezem a Kővirág Természetvédelmi Szakköröket. Iskolánk a hatodik, ahol működik a szakköröm. Innen neve: Kővirág 6 TVSzK. Szakkörünk javaslatára a Szentendrei Református Gimnázium jelképnövénynek ismerte el a szentendrei rózsát.
1977-től a Marosvásárhelyi Rádió külső munkatársaként a tudománynépszerűsítő adás, a Mikroenciklopédia, biológiai szakcikkeit írtam, a rádióstúdió bezárásáig. A romániai 1990-es események idején ott bábáskodtam a rádióadás újindításánál, mint a Mikroenciklopédia felelős szerkesztője, elsőként vettem fel a kapcsolatot a Magyar Rádió vezetőségével. Több mint harminc szakanyagot jelentettem meg a rádióban.
1990-ben családommal települtünk át Magyarországra.
1991-től az újraalakuló Magyar Természettudományos Társaság alapító, 1992-től a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület alapító és a Magyar Biológiai Társaság rendes, 1993-tól a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület és Természetbúvár Egyesület, 1995-től a Tudományos Újságírók Kamarájának tagja vagyok.
1994-től szervezem az Áprily versenyeket. 2006-tól iskolánkban. Az eddigi 14 Nemzetközi Áprily Lajos versenyen 125 Kárpát-medencei (magyarországi, erdélyi, felvidéki és kárpátaljai) iskola 1724 versenyző diákja vett részt vers-és prózamondó, képzőművészeti, természetfotó, népdaléneklő és szépirodalmi alkotó kategóriákban. Diákjaim számos országos versenyen (OKTV döntő, Természet Világa diákpályázat, TUDOK, RKTDK – Csurgó) számos díjjal öregbítették iskolánk hírnevét.
1996-ben a „Magyarország Öröm és Bánat Térképe” kötet társszerzője voltam.
2000. augusztusától a Szentendrei Református Gimnázium biológia-informatika szakos tanára vagyok.
2001-től a Magyar Tudományos Akadémia vácrátóti Botanikai és Ökológiai Kutatóintézete által meghirdetett IBOA programban vettem részt.
2002-től életre hívtam és állandóan fejlesztem a Szentendrei Református Gimnázium Herbáriumát.
2003-tól szervezem az iskola Tentamen versenyét.
2004-től évente megemlékezünk a Magyar Tudomány Napjáról iskolánkban. 2007-től ez a megemlékezés az iskola Tentamen Gálája, amelyen volt diákjaink, tudományos kutatók mellett, bemutatják tudományos munkásságuk eredményeit egykori iskolájukban.
2005-től a Református Pedagógiai Intézet által szervezett „A kétszintű érettségi rendszere” szimpózium előadója és szervezője voltam.
2005-ben A Természet Világa szerkesztőségének javaslatára Rotary Club Babilon és a Rotary Club Budapest a 2005. évi Természet-Tudomány Ösztöndíjban részesít, mint az év legeredményesebb felkészítő tanárát.
2006-tól a Református Pedagógiai Intézet szaktanácsadója voltam a biológia tanítása terén.
2006-tól tartott előadásaim és publikációim etnobotanikai, biológiatörténeti, botanikai témákat dolgoztak fel. (Kolozsvár, Budapest, Pápa, Veszprém, Zsámbék, Székelyudvarhely).
2006-tól érettségi vizsgaelnök vagyok.
2007-ban a Kutató Tanárok Országos Szövetségének első alkalommal kiadott Tudományos ösztöndíjasa voltam.
2007-től az Országos Református Tanáregyesület tagja vagyok.
2008-ban társszerzője voltam a Református Oktatási Stratégia Tervezetének (Gondolatok a Magyarországi Református Egyház középtávú nevelési-oktatási terve VI. fejezetéhez – Tartalmi korszerűsítések, 5. pont (Természettudományok, biológia).
2008-ban, a Magyar Tudomány Ünnepén a Magyar Tudományos Akadémia Dísztermében, mint az akkor először bemutatkozó Kutató Tanárok Szövetségének tagja, bemutathattam egy általam összehangolt diák-kutatási témát, amelynek kezdete és vége között több, mint két évtizednyi időtelt el (Szőkefalva és Gyermely összehasonlító etnobotanikai elemzése). Akkor egyedüliként képviseltem a magyar természettudományi oktatást ezen az ünnepen. Ennek a munkának a folytatása Szentendre és környékének etnobotanikai feltérképezése – szakköri diákjaim segítségével.
2011-ben régi önszerveződő diákjaim – 203-an, az 1975-2010. időszakból -, jelöltek a MOL Tehetséggondozási díjra. Nem én kaptam az elismerést, de nagyon megtisztelő volt egykori diákjaim értékelése munkámról.
2012-ben végeztem el a PPKE vizsgaelnöki feladatokra felkészítő pedagógus szakvizsga szakirányú továbbképzési szakát, ahol szakvizsgázott pedagógus (vizsgaelnöki szakértő) szakképzettséget szereztem. Államvizsga dolgozatom témája: Románia oktatási rendszere, különös tekintettel a román érettségi sajátosságaira (A román érettségi rendszere a magyar kisebbség szemszögéből). Ez a dolgozat pedagógus szakmai tevékenységem legértékesebb munkája.
2015-ben kutatótanári minősítést szereztem.


A magas kitüntetést Kiss Székely Zoltánnak, iskolánk biológia szakos tanárának a Kutató Tanárok II. Tudományos Konferenciáján, a győri Széchenyi Egyetemen dr. Darvas Ferenc, a Thales Nanotechnology elnök vezérigazgatója adta át.

A Kutató Tanárok Tudományos Ösztöndíjára valamely közoktatási intézményben dolgozó, a jelölés időpontjában is aktívan tevékenykedő, magyar állampolgár volt jelölhető. A kuratórium az ősz folyamán döntött az ösztöndíjra felterjesztett kutató tanárok elismeréséről. A díjat megítélők rendkívül nehéz helyzetben voltak, mivel szinte mindegyik kolléga komoly tudományos és szakmai munkával, tapasztalattal és kiemelkedő eredményekkel rendelkezett. Végül is két ösztöndíjat adtak ki, amelyek közül az egyik – a vele járó díszoklevéllel és a szövetség logójával gravírozott üvegkockával – Kiss Székely tanár úré lett.
A díj átadásakor a következő méltatás hangzott el:
„A Díjazott a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Biológia-Földrajz-Geológia Karán szerzett biológus és biológia szakos középiskolai tanári diplomát.
1974 óta folyamatosan publikál, kutatásainak eredményeit konferenciákon, és a szaksajtóban bemutatja, közel 50 szakcikke, tanulmánya jelent meg. Kutatásainak eredményeként megszületett Marosvásárhely környékének flóra tanulmánya – taxonómiai, ökológiai és gazdasági vizsgálata, munkája nyomán a Kelemen-havasokban természetvédelmi területet jelöltek ki.
1980-tól tanít általános iskolásokat, szakközépiskolásokat és gimnazistákat. KŐVIRÁG néven tudományos diákkört szervezett és vezet. Amellett, hogy folyamatosan részt vesz botanikai-ökológiai kutatócsoportok munkájában, tanítványai rendszeresen érnek el dobogós helyezéseket tanulmányi versenyeken, tudományos konferenciákon, pályázatokon. Szakköröseivel több természettudományos feltáró expedíciót szervezett, több tucat szakmai igényességgel megszerkesztett dolgozatot közölt két ország különböző megyei és országos fórumain, tevékenységükről több referenciaanyag is megjelent nyomtatásban, és a médiában.
Tudományszervező munkájához kapcsolódik, hogy életre hívta és állandóan fejleszti a Szentendrei Református Gimnázium herbáriumát, ami pillanatnyilag 5000 gyűjteményi tárgyat foglal magába.
Kutató tanári munkájára a Természet Világa folyóirat szerkesztősége is felfigyelt. 2005-ben Természet Tudomány Ösztöndíjban részesült, mint az év legeredményesebb felkészítő tanára.”
Gratulálunk Kiss Székely tanár úrnak a magas elismeréshez és kívánjuk, hogy még sokáig dolgozhasson iskolánk és diákjaink javára, mivel tudjuk, hogy mennyire meghatározó egy-egy lelkes, szakterületén alapos tanár személyisége a fiatalok életében.

Comments are closed.