Az NTP-MTTD-19 jelű, a matematikai, a természettudományos és a digitális kompetenciák erősítését szolgáló hazai és határon túli tehetségsegítő programok támogatására írt pályázatunk megvalósítása az előző tanévben kezdődött, de az iskolán kívüli digitális oktatás miatt a befejezése áthúzódott erre a tanévre.
A tehetséggondozó program alapját a kémia szakkör adta, melynek során a diákok számolási feladatokat oldottak meg, kísérleteket és méréseket végeztek. Ezek révén olyan plusz tudáshoz jutottak, ami messze meghaladja a tanórai ismereteket, nagyon jó alapot ad versenyzéshez és érettségihez is. Ahogy ez az eredményeinken is látszik:
- A programban részt vevő diákok közül hatan ügyesen dolgoztak együtt és országos 2. helyezést értek el a komplex ismereteket mozgósító Kőrösi Természettudományos Versenyen.
- Hárman pedig az SZTE Szentgyörgyi Tanulmányi Versenyen a végzősökből álló csapatok mellett hősiesen helytálltak és az országos 23. helyezést érték el.
- Két, kémiában kiemelten tehetséges diák az Irinyi János Kémia Versenyen bejutott a megyei fordulóba, egyikük az országos döntőbe is bekerült. Ennek az eredményhirdetését még várjuk.
A heti rendszerességgel zajló iskolai szakköri órákat más jellegű programok is színesítették:
- Ősszel az iskolai Nyitott Kapuk rendezvényén a részt vevő kisdiákokkal és az érdeklődő szülőkkel is kísérleteztünk és óriásbuborékokat készítettünk a Díszudvaron.
- Február elején az ELTE TTK Kémiai Intézetének egyik laboratóriumában dr. Róka András tanár úr vezetésével ionvadászaton vehettünk részt, ami a vizes oldatokban végbemenő csapadék- vagy gázfejlődéssel járó reakciókon alapul.
- A Duna Múzeumot Esztergomban interaktív módon fedezhettük fel, egy múzeumpedagógiai foglalkozáson pedig a víz és a fenntarthatóság összefüggéseit boncolgattuk.
- Nyár végén az uszoda helyett szabad vízben sikerült búvárkodnunk a Palatinus tóban a Duna-Ipoly Nemzeti Park Strázsa-hegyi tanösvényének bunkertúrán való bejárását követően.
- Szeptemberben a Csodák Palotájában nemcsak az interaktív játékokat, hanem a szabaduló szobákat is kipróbálhattuk és érdekes előadást hallottunk a nanotechnológiáról egy olyan szakembertől, aki egy ilyen profilú laboratóriumban dolgozott korábban. Kedvencünk azonban mégis a tematikus szobák voltak, azok közül is leginkább az optikai csalódásokkal, illúziókkal foglalkozó.
Az egész éves vízzel kapcsolatos munkáinkból kiállítást rendeztünk össze, amelynek poszterei az Áprily teremben is láthatók. A modellek, makettek és további poszterek, gondolattérképek és folyamatábrák pedig a Bolyaiak termében tekinthetők meg.
Köszönjük a Nemzeti Tehetség Program támogatását!
Szakács Erzsébet
projektvezető