RefX kínálati lista A Teams felületén frissül folyamatosan
Mi is az Iskolai Közösségi Szolgálat (IKSZ)?
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény alapján
4. § (13) „A közösségi szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása”.
6. § (4) „Az érettségi vizsga megkezdésének feltétele ötven óra közösségi szolgálat elvégzésének igazolása.”
97. § (2) „Az érettségi vizsga megkezdéséhez a közösségi szolgálat végzésének igazolását először a 2016. január 1-je után megkezdett érettségi vizsga esetében kell megkövetelni.”
A közösségi szolgálat célja:
A helyi közösség érdekeit szolgálja és az iskola diákjainak szociális érzékenységét, és a közösség iránt érzett felelősségét növeli. A diákoknak olyan tanítási-tanulási folyamata, módszere, mely az élményekre alapoz. Fontos része az önreflexió, az értékelés és a diákok aktívan részt vesznek magának a szolgálatnak szervezésében, kiválasztásában is. A diákoknak az is feladata, hogy bemutassák, szolgálatuk hogyan járult hozzá fejlődésükhöz, mit tanultak belőle. Valódi problémákra valódi megoldások keresése, vagyis élményeken keresztül való tanulás.
A közösségi szolgálat a tanulók következő személyes és társas kompetenciáit fejleszti:
- állampolgári kompetencia,
- együttműködés,
- empátia,
- érzelmi intelligencia,
- felelős döntéshozatal,
- felelősségvállalás,
- innováció,
- kezdeményezőkészség
- kockázatvállalás
- kommunikációs készség,
- konfliktuskezelés,
- kreativitás,
- kritikus gondolkodás,
- önbizalom,
- problémamegoldás,
- szervezőkészség,
- szociális érzékenység,
- társadalmi felelősségvállalás,
- vállalkozói kompetencia,
- vezetői készségek
A közösségi szolgálat működése:
A közösségi szolgálati tevékenységet az iskola szervezi meg 9-11. osztályos diákjai számára.
Együttműködési megállapodást köt a fogadó szervezetekkel, vezeti a dokumentációt, felkészíti a diákokat, és segít az elvégzett munka feldolgozásában.
A közösségi szolgálat az alábbi területeken működhet
a) az egészségügyi,
b) a szociális és jótékonysági,
c) az oktatási,
d) a kulturális és közösségi,
e) a környezet- és természetvédelmi,
f) a katasztrófavédelmi,
g) az óvodás korú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel, tanulókkal, az idős emberekkel közös sport- és szabadidős tevékenység.
Egy-egy diák legalább három különböző területen próbálja ki magát és így gyűjtse össze az 50 órát.
Dokumentáció:
A közösségi szolgálat dokumentálásának kötelező elemeként a tanuló
a) naplót köteles vezetni, amelyben rögzíti, hogy mikor, hol, milyen időkeretben és milyen tevékenységet folytatott, milyen élményeket, tapasztalatokat szerzett,
b) jelentkezési lapot kell kitöltenie, amely tartalmazza a közösségi szolgálatra való jelentkezés tényét, a megvalósítás tervezett helyét és idejét, valamint a szülő egyetértő nyilatkozatát.
Az iskola a közösségi szolgálat teljesítéséről igazolást állít ki két példányban, amelyből egy példány a tanulónál, egy pedig az intézménynél marad. Az 50 óra teljesítése bekerül a bizonyítványba is.
Gyakorlati tanácsok:
Fontos, hogy a diákok időben elkezdjék a munkát, hiszen apránként tudják az 50 órát teljesíteni (alkalmanként 1-3 óra számolható el úgy, hogy az oda- és visszautazás nem számít bele az elvégzett munkába).
A diákok saját környezetében végzett egyéni szervezésű közösségi szolgálata legfeljebb 10 órában beszámítható, amennyiben a fogadó szervezet felveszi a kapcsolatot az iskolával és együttműködési szerződést kötnek.