Regös Beatrix vagyok, és az iskolában a német nyelv tanításánál alkalmazom a HEFOP 3.1.3 pályázat során tanult ismereteket, 9. a osztály és a NYEK osztály haladó csoportjában.
A jelen korban nagy problémát okoz, hogy gyermekeink nem tudják az életben hasznosítani mindazt a tudást, amit is iskolában megszereznek. Ezen próbálunk mi segíteni ezzel az új módszerrel.
Én a németórán a szociális kompetenciát fejlesztem. Ez azt jelenti, hogy a diákoknak nemcsak magát a német nyelvet tanítom meg, hanem az órák keretébe illesztve megismerkedünk a német nyelvterületek szociális életével, a német, osztrák, svájci emberek hétköznapjaival és megpróbáljuk átvenni, megtanulni tőlük azokat a dolgokat, amelyek számunkra is hasznosak lehetnek.
Egy konkrét példát említve: a környezetvédelemhez kapcsolódóan a szelektív hulladékgyűjtés. Ez a téma német nyelvterületen már nagyon régen napirenden van, az ottani polgárok a hulladék szelektív gyűjtését illetően teljes mértékben környezettudatos életmódot folytatnak. A környezetvédelem mindenki számára nagyon fontos kérdés, ezért nálunk is figyelni kell arra, hogy a gyerekek tudatosan figyeljenek környezetük megóvására, vigyázzanak a környezetükre. Fontos, hogy ezzel találkozzanak az iskolában, és a jó példát követve tanulják meg, hogy milyen módon tudjuk védeni környezeti értékeinket.
De ez csak egy példa, amit a szociális kompetencia-csomagból kiemeltem. Sok hasonló kérdést feldolgozunk megvizsgálva a hazai és a német nyelvterületi helyzetet.
A pályázat során megtanultuk azt, hogy hogyan tudjuk a legaktuálisabb információkat a gyerekeknek közvetíteni: ebben az SDT nevű program segít nekünk. A SDT segítségével saját magunk szerkeszthetjük meg a digitális óravázlatunkat, amit az interaktív tábla segítségével a gyerekeknek kivetíthetünk. Az óra során felhasználhatjuk mindazt, amit már otthon előkészítettünk: ezt látják a diákok a kivetített anyagon, de módosíthatjuk azt mind a táblán, mind pedig a számítógépen. Ezeket a módosításokat természetesen elmenthetjük vagy akár ki is nyomtathatjuk. Az órára így egyetlen program segítségével be tudunk vinni fogalmakat, fogalomgráfokat, képeket, hanganyagokat, animációkat, ellenőrző kérdéseket, teszteket és az internetről az éppen akkor aktuális adatokat is letölthetjük ott az órán. Így a legmodernebb technika áll rendelkezésünkre a gyerekek tanításánál ezen módszer alkalmazása során.
Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek az iskolában ne csak konkrét információkat, adatokat tanuljanak, hanem egyfajta életvitelt, életmódot is, amit majd felnőtt korukban mindennapi életükben is jól tudnak alkalmazni, hasznosítani. Remélem, hogy a diákok a mi segítségünkkel és a csúcstechnológia felhasználásával a legjobb információkra és a legtöbb hasznos tudásra tudnak majd azért tenni interaktív óráinkon.
Baka-Regös Beatrix